Soru: Gösteri yapmak suretiyle hakka destek verip, batıla karşı gelmenin hükmü nedir?
Cevap: Bilindiği gibi günümüzde gösteri yapmak hak talep etmenin önemli bir vasıtası olmuştur. İşçiler, emekçiler ve diğer kesimler bu vasıtayı çokça kullanırlar. Davalarında haklı oldukları ve şiddete başvurmadan, özel ve kamu mallarına zarar vermeden sadece gösteri ve benzeri araçlarla tepkilerini ortaya koymak suretiyle hak talep etmek, Müslümanların gündeminde olması gereken çok önemli bir çalışmadır. Bu tür çabaların çoğu zaman hedefe ulaştıklarına da şahit oluyoruz. Geçmişte İngilizlere karşı Hindistan halkı meşhur İslam âlimi Ebu Kelam Azad (1888-1958) ve Gandi (1869-1948) gibi liderlerin rehberliğindeki şanlı mücadeleleri İngilizleri dize getirip memleketlerinden kovmalarını sağlamıştır. Aynı şekilde Güney Afrika Cumhuriyetinde Batılıların kurdukları ırkçı beyaz rejiminin zulmüne karşı verilen ve başarıyla neticelenen mücadelede de çoğunlukla şiddete başvurulmamış, gösteri ve benzeri mücadele yöntemleri kullanılmıştır.
Bütün bu mücadelelerden daha parlak ve daha çok fedakârlık gösterilen ve hala devam eden Mısır’daki mücadeledir. Orda milyonlarca insan gösterilere katılıyor hiçbir şeye zarar vermiyor. Hatta zarar vermek isteyenlere de engel oluyorlar. Böylece 1952’den beri Mısır’ı zulümle yöneten askerlerin temsilcisi Hüsnü Mübarek görevden uzaklaşmaya mecbur ediliyor. Bu zalim rejimin devamı olan ordu, yargı, basın ve diğer kalıntıları,içerdeki Hristiyanlar, solcular, Arap ırkçıları ve Suudi Krallığına bağlı Selefiler, dışarıda da başta Amerika, İsrail ve diğer İslam düşmanları ile işbirliği yapılarak meşru yönetim devrildi. Binlerce insanı katledilip büyük bir zulüm işlendi ve işlenmeye devam ediliyor. Bunun üzerine Müslüman halk, Müslüman liderlerin öncülüğünde şiddete başvurmadan haklı mücadelelerini tekrar başlatıp devam ediyor. Allah’ın (c.c) izniyle bu mücadele hedefine ulaşacak. Ve hiçbir maddi güç bu haklı mücadeleyi engelleyemeyecektir. Şiddete dayalı olmayan bu meşru yöntem, geçmişte ve günümüzde başarısı görülmüş, güvenilir âlimleriyle beraber ümmetin çoğunluğu benimsemiş olduğu halde, bazıları hala Müslümanlar arasında meşru olmayan şiddette (silah kullanmada) ısrar etmeleri hem kendilerine hem de ümmete çok büyük zarar vermektedir.
Diğer taraftan, Batı güçlerine bağlı zalim yöneticilerin tesiri altında kalan bazı âlimler Müslüman halkların, zulme karşı başlattıkları gösterilerin haram olduğunu ilan ediyorlar.
Biz de sağlam İslami kaynaklara ve muteber âlimlerin fetvalarına dayanarak bu tür gösteri ve faaliyetlerin haram olmayıp bilakis Allah için yapıldığında büyük bir sevabı olduğunu, destek verme imkânı olup da destek vermeyenlerin ise büyük bir vebal içinde olduklarını ispat etmeye çalışacağız inşallah.
1-Hakkın yanında yer alıp batılın karşısında durmanın gerekli olduğunu ifade eden ayeti kerimeler:
a-Allah (c.c) mealen şöyle buyuruyor:“Zulmedenlere de meyletmeyin, sonra size ateş dokunur. Sizin Allah (c.c) tan başka hiçbir dostunuz yoktur. Sonra size yardım edilmez.” (Hüd süresi 113) ayeti bizi zalimlere destek vermekten şiddetle meneder.
Bir ara imamlardan biri namazda bu ayeti okurken arkasında namaz kılan Muvaffak bin Ahmet el-Mekki (484-568 h.) kendinden geçip bayıldı. Kendine geldikten sonra dedi ki:”Zalimlere meyledenlerin hali bu ise bizzat zalimlerin hali ne olur?”
b-Diğer bir ayette Allah (c.c) mealen şöyle buyurur: “Ey iman edenler Allah (c.c) tan korkun ve (imanında) doğru olanlarla beraber olun.”(Tevbe 119) Bu ayet de bizi imanında sadık olanlarla beraber olmayı emreder.
c-Allah (c.c) diğer bir ayette Müminlerin ve Mümin kadınların özelliklerini mealen şöyle ifade etmektedir:“Mümin erkeklerle mümine kadınlar da birbirlerinin dostlarıdırlar. Onlar iyiliği emreder kötülükten nehyederler. Namazı dosdoğru kılarlar, zekâtı verirler Allah (c.c) ve Resulüne itaat ederler. İşte onlara Allah rahmet edecektir. Şüphesiz Allah azizdir, hâkimdir.” (Tevbe 71)
Said Havva (r.a) bu ayeti tefsir ederken şöyle demektedir:”Bu ayet, Allah’ın kendilerine dünyada ve ahirette rahmet edeceği müminlerin özelliklerini izah etmektedir. Müminlerin birlik olmaları da Allah’ın rahmetinin bir sonucudur. Dolayısıyla günümüzde Müslümanların birlik olmamaları bu özellikleri taşımamalarının bir sonucudur. Onun için kendimizde ve eğittiklerimizde bu özellikleri gerçekleştirmeye dikkat etmemiz gerekir. (2)
2-Bu gerçeği ifade eden hadisler:
a-Sahih bir hadiste Resulullah (s.a.v) şöyle emreder:“Her kim bir münkeri görse onu eliyle değiştirsin, gücü yetmezse diliyle değiştirsin, şayet diliyle de değiştirmeye gücü yetmezse kalbiyle onu reddetsin, o da imanın en zayıf derecesidir.”(3)
Şafii mezhebinin en güvenilir fakihlerinden biri olan İbni Hacer el-Heytemi bu hadisin şerhinde şöyle demektedir:“Bu hadisteki hitap tüm ümmete yöneliktir. Münkeri işleyen kişiye bağırarak yapılan müdahale de dille yapılan müdahaleden sayılır.(4) Böylece zalimlere karşı yapılan gösterilerde yüksek sesle atılan sloganlar, dille yapılan amelden sayılabilir.
b-Kab bin Ucra (r.a) diyor ki: Resulullah (s.a.v) yanımıza çıkageldi, biz dokuz kişiydik, şöyle dedi: “Şu bir gerçektir ki benden sonra emirler, zalim yöneticiler olacaktır. Kim onların yalanlarını tasdik edip zulümlerine yardım ederse benden değildir. Ben de onlardan değilim. Kevser havuzu üzerinde yanıma gelemez. Kim de tasdik etmez ve zulümlerine yardım etmezse o bendendir. Ben de ondanım. O havuz başında yanıma gelecektir.(5)
Bu sahih hadisten açıkça anlaşılıyor ki zalim idarecileri tasdik etmek veya herhangi bir şekilde onlara yardım etmek haramdır. Hatta İmamı Gazali (r.a) bu hadis gibi naslara dayanarak şöyle demektedir:“Kim bir kötülüğü görüp de sükût ederse destek vermezse o kötülüğün vebalına ortak olur.”(6)
c-Resulullah (s.a.v) tan soruldu: En faziletli cihat nedir? Resulullah (s.a.v) şöyle cevap verdi: “Zalim sultana (yöneticiye) karşı hakkı söylemektir.”(7)
Günümüzde Mısır ve diğer ülkelerde Müslümanlara yapılan zulüm, şiddetli bir şekilde devam etmektedir. Buna karşı hakkı haykırmak, gösteri ve benzeri meşru yöntemlerle zalim yöneticilere karşı hakkı talep etmek cihattır. Hatta cihadın en faziletlisi olduğu hadisten açıkça anlaşılıyor.
GÜNÜMÜZ ÂLİMLERİNİN FETVALARI
Bu girişten sonra şiddete başvurmadan yapılan gösterilerle ilgili günümüz alimlerin fetvalarını izah etmeye çalışacağız.
a-Şeyh Yusuf El-Karadavi:
Dünya Âlimler Birliği başkanı ( Bu birliğin İslam ümmeti içinde 80.000’den fazla üyesi vardır.) Şeyh Yusuf El-Karadavi bu tür gösterilere cevaz veren âlimlerin başında gelir.
Nitekim “Çağdaş Fetvalar” adlı kitabının son çıkan dör düncü cildinde özetle şöyle demektedir:“Müslümanlar topluca meşru haklarını talep etmelidirler.“iyilik ve takva üzere yardımlaşın”. ( Maide 2) ayeti bunu ifade ediyor. Ayrıca Resulullah (s.a.v) da sahih hadiste:“Müminler birbirlerine kuvvet vermekte bir bina gibidirler”.(8) sözü de Müslümanların aralarında yardımlaşmalarının gerekli olduğunu ortaya koyuyor. Şeyh Karadavi, uzun izahattan sonra meseleyi İslam’da meşhur üç fıkhi asla (kurala) dayandırmıştır;
- Her şeyde asıl olan helal olmasıdır.
- Masalih-i mürsele yani İslam’ın haram kılmadığı faydalı şeyler caizdir.
- Gaye iyi ise, ona götüren meşru araçlar da iyi olur.
b-Doktor Muhammed el-Ahmeri’nin(9) ”Gösterilerin meşru olması sünneti ihya etmek (diriltmek) ve şeriat maksatlarını (gayelerini) gerçekleştirmektir” adındaki meşhur makalesi gösterilerin meşru olduğunu hatta sünnet olduğunu güzel bir şekilde izah etmiş. Ayrıca Suudi Krallığındaki resmi âlimlerin gösterileri haram saymalarının, krallığın baskısı sonucu olduğunu açıklamıştır.
c-Kuveyt’in meşhur alimlerinden Şeyh Abdurrahman Abdulhazık’ın fetvası.
d-Suudi Arabistan’ın meşhur alimlerinden Selman El-Avde’nin fetvası (Krallığa muhalif alimlerdendir.)
e-El-Ezher Hocalarından Doktor Hani El-Yüsri’nin fetvası.
Son olarak Resulüllah’ın şu duasıyla bitirelim: “Allah’ım, kim ümmetimin yönetimini üstlenip de onlara zorluk çıkarırsa sen de onların işlerinde zorluk çıkar. Kim ümmetimin yönetimini üstlenip de kolaylık sağlarsa sen de onların işlerini kolaylaştır.”(10)
KAYNAKLAR
1-Tefsiri Nesefi cilt 2, sayfa 297, 2.ci baskı Beyrut 1430 h.
2-El-esas fit tefsir Sait Havva dar es-selam 1405 h kahire baskısı
3-Müslim no:49, Ebu-Davut no:1140, İbni Mace no: 4013
4- Sait Nursi şöyle der mezhebimizce en muteber olan ibni Hacerdir. İkinci mektup s.9
5- Nesai no:(42-7), tirmizi no:2259, Ahmet no:24314
6- Tirmizi (2176) hadis hasendir demiş. ibni mace (4012)
7-İhya cilt 2, sayfa 1111 dar el fikr şam baskısı 1427 h
8-İbni Abidin cilt 1, sayfa 71
9-Arabistan’ın Ebha bölgesinde 1959’da doğmuş. Şu anda S. Arabistan vatandaşlığından ayrılıp Katar vatandaşlığına geçmiştir. Arap âleminin meşhur mütefekkirlerindendir.
10-Müslim 1828.
Salih TURGUT